Det börjar med Ramones...


För mig började det egentligen med The Clash "Should i stay or should i go" i tidiga tonåren men den grupp som för alltid förändrade mig och mitt synsätt på punken var The Ramones. Jag har färdats på punkens musikaliska vägar sedan dess. Jag har gjort mängder av avstickare mot andra genrer genom åren men punken är förblir den musik som jag lever för. Den här bloggen kom till när jag insåg hur lite punk som egentligen når Sverige idag. Punken hade en rejäl uppsving på mitten av 90-talet med band som Green Day, The Offspring, Bad Religion och mina personliga favoriter Rancid. Tio år senare börjar band som Sum 41 och Blink 182 att synas. Sen stannade det av, och punken som inte på något sätt har stått still har av någon anledning varit osynlig i Sverige. Självklart finns det flera bra svenska punkband men mitt fokus för den här bloggen kommer att ligga på det som intresserar mig mest, arvtagarna till Ramones, amerikansk punk, punken ute i Europa och på alla dessa bra band som ligger i gränszonerna men oftast hamnar mer inom Indie och Garage än Punk. Det är en blogg om alla dessa bra band och artister som fortsätter att påverka inte bara inom punken utan även inom annan musik.
Jag kommer att presentera artister och band från hela världen som inte nått den breda massan än och som i mina ögon verkligen förtjänar att synas.

Kommentarer

Populära inlägg